روز پدر ۲

 

 

در ادامه روز پدر ۱

مناسبتهای دینی و ملی بسیاری در طول سال برای ما وجود دارد که فرصتهایی هستند برای مرور بسیاری از باورها و اعتقادات . حاصل این مرور باورها و اعتقادات یا منجر به تقویت آنها می شود و یا اصلاحشان .

در میان این مناسبتها  – مناسبتهای دینی جایگاهی خاص دارند :

در ادامه روز پدر ۱

مناسبتهای دینی و ملی بسیاری در طول سال برای ما وجود دارد که فرصتهایی هستند برای مرور بسیاری از باورها و اعتقادات . حاصل این مرور باورها و اعتقادات یا منجر به تقویت آنها می شود و یا اصلاحشان .

در میان این مناسبتها  – مناسبتهای دینی جایگاهی خاص دارند :

– میلاد نبی اسلام و سایر ادیان الهی

– میلاد ائمه معصومین

– و  وقات ایشان

 

نکته ای که مهم بنظر می رسد آنکه در اگر چه در تمامی این مناسبتها تلاش شده تا به دیدگاه  و اندیشه متعالی ایشان پرداخته شود اما باز هم ناچیز و کم نتیجه بوده است .

اگر مقایسه ای ساده و ذهنی داشته باشیم می بینیم که آنچه می دانیم و می شناسیم – به اندازه دانستنش و شناختنش – می توانیم آن را در ذهن خود تجسم کرده یا سمبلی برایش بسازیم . به عبارت ساده تر اینکه می توانیم برایش تصویر سازی ذهنی داشته باشیم .

شنیدن کلمه پزشک تصویری ذهنی می دهد و معلم تصویری دیگر و ….

هم چنین است شنیدن نام مسیح ( ع ) و مریم ( ع ) .

در طول سالهای بسیاری که در تاریخ گذشته – هنرمندان و متفکران توانسته اند برای این چهره ها تصاویری ذهنی در ذهن مخاطبان خود بسازند اما

ما برای ساختن این تصویر ذهنی چه کرده ایم؟

می توانیم برای تصویر ذهنی مسیح ( ع ) و مریم ( ع ) به تصاویر تلویزیونی یا سینمایی ایشان رجوع کنیم و چیزی بیابیم .

برای تاریخ اسلام هم کافی است فیلمی که غربیان ساخته اند را ببینیم و کل تاریخ اسلام را مرور نموده باشیم .

برای سایرین چه؟

تنها دو سه سریالی که در آنها هم حرف و حدیث بسیار داشتند و انتقاد فراوان روا داشتیم .

اگر به آن تصاویر رجوع کنیم امروز چه از علی متصور می شود؟

آیا برای سال ۲۰۰۸ نه ۱۳۸۷ هم قابل تعبیر و تفسیر برای امروزیان می باشد؟

می توانیم به مردم بگوئید علی گونه باشند؟

با آن هیئت و هیبت و شمایل و …

آیا توانسته ایم رفتار او را هم برای ۲۰۰۸ یا ۱۳۸۷ شبیه سازی نمائیم؟

درخواست از علمای متخصص که به این خلا بپردازند همانگونه که سایر علما باید به وجوهی دیگر از زندگی بشر بپردازند .

13 دیدگاه برای “روز پدر ۲”

  1. سلام استاد گرانقدر
    به نظر من علی شخصیتی نیست که در ذهن بگنجد بلکه او در یایی است که هرکس تنها به اندازه درک و فهم خودش از آن سیراب گردد.
    همچنین کسی نیست که در زمان یا مکان بگنجد لذا نمیتوانیم برای سال ۲۰۰۸ یا ۲۰۰۹ ویا… . اورا شبیه سازی کنیم .
    ضمنا” به نظر من در حق کسانیکه نام برده اید(حضرت مریم و حضرت مسیح) نیز ظلم شده و کارگردانان هالیودی با استفاده از سناریوهای مغرضانه و هنرپیشه گان آنچنانی فیلمی تجاری ساخته اند که شخصیت حقیقی ایشان به زیر سوال رفته است

  2. جناب مه آبادی
    سلام
    من با نظر شما کاملا موافقم
    اما همیشه یکی دو موضوع ذهنم را درگیر می کند :
    ۱- گاهی اوقات ما چنان شخصیتهایی این چنین را بالا می بریم که دست نیافتنی می شوند . با وجودیکه توصیه ( آیه قرآن ) داریم که به مردم گوشزد می کند که ایشان هم مردمانی مانند بقیه هستند. بالا بردن ایشان اگرچه جایگاهی متعالی دارند می تواند در چند جا خطرناک باشد:
    – مردمانی ساده و کم خرد مانند من با خود بگویند که او علی(ع) بود – او محمد(ص) بود – او …. بود من که نمی توانم به جایگاهی این چنین برسم . پس تقلای تعالی را رها کنند و به کار خود بپردازند .
    در حالی که ما در مورد مردمانی پاک صحبت می کنیم که الگوی سایرین هستند و محدود به زمان هم نمی شوند . اگر علی دست نیافتنی تصور شود که محدود به جایگاهی خاص است . همگان نمی توانند او را الگو قرار دهند . اما چنین نباید باشد.
    – مردمان عادی در این چنین شرایط می گویند که او علی ( ع ) بود که در نماز بخشید و در جنگ رزمید و بر کافران خروشید و …. امروز که نمی توان مانند او زندگی کرد.
    این خطری بزرگ است که تصور کنند نمی توان در این دوره مانند او زندگی کرد.
    اگر چنین تصوری ایجاد شود وای به حال جامعه ای که می خواهد دم از عدالت هم بزند.
    ۲- در طول سالهای کاری دیده ام که مردم درک تصویریشان از سایر صور ادراک بهتر است . شما بارها چیزی را توضیح می دهید اما تا آن را نبینند درکش نمی کنند .
    به تصویر کشیدن چهره های مقدس هم از این قائده مستثنی نیست . مردم با صدها سخنرانی و کتاب آن قدر نمی آموزند که با دیدن فیلم ” محمد ( ص ) رسول الله ” می آموزند. امروز تلاش بسیاری در حال انجام است که با به تصویر کشیدن پدیده ها آنها را برای مردم قابل درک تر کنند .
    به تصویر کشیدن زندگانی این چهره ها هم از این دست است . از این منظر من هم می پسندم و تائید می کنم .
    ادامه دارد

  3. ادامه از قبل :

    فقط یک اما دارد:
    تصویر کشیدن علی با کفش پاره و سفره نان و خرمائی برای فردی که محدود به زمان نیست آیا در سال ۲۰۰۸ یا ۱۳۸۷ قابل درک و الگو برداری است؟
    آیا می توان به مردم این عصر گفت ژنده و وصله زده بپوشید ؟
    آیا جوانان ما از این تصاویر آنچه در ذهن داریم را درک می کنند ؟
    ما می خواهیم رفتار و سکنات بیاموزیم اما شاید این تصاویر نه تنها آموزنده نباشد بلکه برعکس گردد. یعنی حتی از ایشان زده شوند که وای بر ما .
    نکته ای که می خواهم با تاکید بگویم اینکه در ۲۰۰۸ یا ۱۳۸۷ چگونه بگوئیم چون علی بپوشید و چون فاطمه باشید؟ علی و فاطمه ای که هیچ تصویر و تصوری از ایشان در مخیله افراد وجود ندارد؟ اما شما از مسیح ( س ) و مریم ( ع ) تصویری ذهنی ( ولو با ترفندهای تجاری هالیوودی) دارید.
    ما به زنانمان می گوئیم پوشیده چون فاطمه باشید اما تصویری از ایشان برایشان فراهم نمی کنیم . تازه دلیل آن پوشیدگی را هم نمی توانیم در قیاس با جوامع دیگر نشان دهیم .
    نمی توانیم بگوئیم چرا این پوشیدگی و اگر نباشید آنچنان می شوید.

    – می بینیم که در صدها فیلم و سریال به افرادشان یاد می دهند ( از کودکی ) که دروغ چیست – خلافکار کیست و …. و نتیجه آن چیست . تازه با تکنیکهای هالیوودی آن را جذاب تر می کنند به نحوی که افراد بیشتری پای فیلمها بنشینند و ببینند.
    ما چه؟
    ما چند الگوی تصویری در مناظر مردم ساخته ایم؟
    آیا جز اینکه برره و پاچه خواری و پیامک دادن و داد زدن را به تصویر می کشیم ؟و جذاب هم می کنیم؟
    آیا جز این است که مردم چون ممنوعیت دسترسی به سایر شبکه ها را دارند باید از روی اجبار بنشینند و همین ها را ببینند ؟
    آیا فراموش کرده ایم که این الگو ها بودند که موجب شدند تا کودکانمان از تکرار دعوایشان ( دعوای برره ای ) راهی بیمارستان گردند؟
    آیا در مقابل همین هالیوود که گاهی اوقات ما را کلافه می کند جز بزرگی و هوشمندی و توانمندی آمریکائیها چیزی دیگر نشان می دهد؟ آیا این کار هدفمند نیست؟
    ما چه کردیم و چه نشان کودکانمان دادیم؟
    کدامین الگو؟

    درد من از این است که کم کار کردیم و کم توجه کردیم . لازم است تا الگوی علی وار زیستن را به مردم بیاموزیم .

  4. استاد گرانقدر
    با سلام
    احتراما به استحضار میرساند من هم کاملا” با نظر شما موافقم ولی منظور من از به تصویر کشیده نشدن ایشان همین مطلبی است که شما بدان اشاره فرموده اید .
    یعنی ما از علی(ع) فقط شخص ژنده پوش با کفشهای وصله زده که کیسه نانی بدوش دارد را بیاد میآوریم (که شاید منظور کارگردان از این تصویر به نمایش گذاشتن مظلومیت حضرت بوده است) ولی این نیز در حق او ظلمی نابخشودنی است .
    امیدوارم روزی برسد که مسلمانان بتوانند فارق از هرگونه افراط و تفریط . هرکس از دریای معرفت علی سیراب گردد.

  5. کتاب پسرک روستایی که شهردار شد. داستان مدیریتی بسیار جالبی است که می تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. در این داستان مفاهیم ۵s به روش داستان و با مثالهایی بسیار جالب مطرح شده است. این داستان اخیرا منتشر شده است.۵s می تواند هزینه ها را به نحو قابل توجهی پایین آورد.

  6. استاد گرانقدر سلام علیکم
    چند روزی است که کامنت جدیدی نگذاشته اید؟

    ضمنا” عید مبعث را به جنابعالی و خانواده محترم تبریک عرض مینمایم.

    همچنین…………….. mer30 4 20
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ……………………… merci for 20

    ارادتمند شما مهابادی

  7. جناب مه آبادی
    سلام
    ممنونم از لطفتون

    ۱- من مدتی است که به شدت درگیر هستم و حتی زمان برای نگارش موضوعات ذهنیم روی بلاگ ندارم.
    ۲- اصولا من به کسی نمره نمی دهم بلکه افراد خودشون نمره می گیرند . بنا براین نمرتون رو بهتون تبریک می گم .

  8. جناب رحیمی مقیسه
    سلام
    من هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد شهر ری – گروه مدیریت هستم .
    ارادتمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *